IR-kommunikation är mer än kvartalsrapporter och bolagstämmor, en IR-strategi väcker intresse för bolaget och gör det möjligt att ta beslut om att investera i just ert bolag. Magnus Sjöbäck, vd för Greatness PR och med mångårig erfarenhet inom IR-kommunikation ger fem punkter att fokusera på i bolagets IR-strategi.
Investerarrelationer, eller Investor Relations, förkortas oftast IR. Som noterat bolag finns krav på att informera aktiemarknaden om förhållanden i företaget som kan påverka bolagets värde. Det kan göras med regulatorisk information såsom ekonomisk rapportering eller kallelser till stämmor och med MAR-information i pressmeddelanden om exempelvis en genomförd affär eller nytt avtal som kan uppfattas påverka hur en investerare ser på aktien.
Fast en IR-strategi utgår inte bara från vad ett noterat bolag måste kommunicera, IR-strategin utgår från vilken position bolaget vill ha på aktiemarknaden samt vad bolaget vill betyda för utvalda målgrupper inom investerarkollektivet. Magnus Sjöbäck listar fem viktiga punkter för en IR-strategi och göra IR-kommunikation intressant.
1. Prioritera
– För vem finns bolaget? frågar Magnus Sjöbäck retoriskt och fortsätter. Avgörande är att gräva i vilka som bolaget ska kommunicera med. Utvalda målgrupper ska därefter frekvent utbildas och få bolagets story berättad för sig. En investerare måste både förstå vad företaget sysslar med, vilket inte alltid är enkelt att ta till sig, och vilken marknad det verkar på. Ett företag värderas inte bara på deras affär, kännedom och informationsgivning är andra viktiga nycklar för att öka i betydelsen för omvärlden.
2. Nyhetsflödet
– Syns du inte, finns du inte. Så krass ser verkligheten ut. Erfarenheten säger att de flesta lågt värderade bolagen är de med lägst frekvens i antal nyheter och litet berättande information om själva affären. En nyckel till att uppnå relevans är ett aktivt nyhetsflöde som skapar aktualitet och mervärde, vilket även väcker nyfikenhet för bolagets affär och aktie. Det är bara ni själva som förstår er affär och ska någon utanför företaget förstå måste de få allt presenterat med vanliga ord, säger Magnus Sjöbäck.
3. Digital närvaro och annonsering
– Många tror att annonsering på Google och sökordsoptimering enbart är för att sälja, men det är lika viktigt att finnas där utifrån ägarperspektivet. Ta exempelvis sökordet ”hängslen”. Lek med tanken att du har investerat i ett företag som producerar hängslen. Du googlar ordet ”hängslen” och de enda företag som dyker upp i resultatlistan är konkurrenternas. Naturligtvis blir då känslan att företaget du investerat i är sämre än de som kommer i sökresultatet. Med små medel kan det bli tvärtom, med smart digital kommunikation blir det ert ”hängselföretag” som uppfattas som intressant och får blickarna på sig, säger Magnus Sjöbäck.
4. Regelbundna informationsträffar
– Visa aktivt intresse för aktieintresserade och håll regelbundna informationsmöten. Kring årsrapporter och även kvartalsrapporter är det förhållandevis vanligt att vd:n berättar om tiden som varit och lite om framtiden, men det går att utveckla och informationsträffarna kan handla om betydligt fler ämnen som är kopplat till bolagets verksamhet. Exempel på värdeskapande och intressant kommunikation är omvärldsanalyser, hållbarhetsfrågor och såklart produktutveckling. En aktiemarknadsdag med intresserade investerare kan göras i egen regi, men för mindre bolag är det ofta bättre att vara med på träffar som arrangeras av exempelvis Aktiespararna, Analyst Group eller Aktieportföljen. Med streaming på nätet är det lätt för intresserade att ta del av informationsträffarna antingen direkt eller i efterhand. Vi vill ju att fler ska bli intresserade av bolaget och förstå vad det är man arbetar med och här är informationsmöten ett utmärkt redskap även för att väcka intressen med hjälp av köpt informationsspridning, säger Magnus Sjöbäck.
5. Påminn!
– Det heter en gång, ingen gång, och det gäller absolut för investerare. Nyckeln är att regelbundet informera. Ta inte för givet att ni finns med i investerarnas minne för att ni en gång i tiden har berättat om er själva och story. Den som vill mest vinner oftast kampen om uppmärksamhet. Så påminn att ni existerar ofta med intressanta storys som utbildare i verksamheten och kunderna, annars blir uppfattningen att er verksamhet inte är relevant längre, betonar Magnus Sjöbäck.
Greatness PR:s konsulter är utbildade i Börsrätt och IR-kommunikation, och har mångårig erfarenhet av att arbeta med IR för noterade bolag, främst bolag på Nasdaq First North Growth Market och NGM, Nordic Growth Market. Greatness kan förutom att bistå med produktion av regulatorisk och MAR-information, ta fram IR-strategi som breddar kännedom och kunskap om bolaget, bland annat för att utveckla en bredare ägarbas.