PR-skandaler är ingenting ovanligt och 2021 är inget undantag. Här har vi samlat några av årets hittills största PR-misstag inom sportvärlden.
När guldet blev till vatten för Coca-Cola
Två ord. Det var allt som behövdes för att Coca-Colas aktier skulle falla med 1,6 procent – motsvarande omkring 33,3 miljarder svenska kronor.
Beroende på vilket perspektiv man väljer så kan detta antingen anses vara en stor PR-miss eller en lika stor PR-hit. Man kan nog utgå ifrån att The Coca-Cola Company var långt ifrån nöjda efter incidenten, då superkända fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo vid en direktsänd presskonferens 14 juni demonstrativt flyttade undan de två Coca-Cola-flaskorna från bordet och sade ”Drick vatten!”. Men alla som kämpar för bättre folkhälsa lär ha jublat. Detta PR-misstag lär diskuteras länge och väl av både sponsorer och inblandade parter.
Källa:
https://youtu.be/x2ZLS1V3iMw (The Telegraph)
Från superliga till superfiasko – utan att passera Gå
Man kan förmoda att grundarna av fotbollsligan The Super League aldrig såg det komma. Det är rimligt att anta att de helhjärtat trodde på att satsningen på en europeisk superliga i fotboll skulle tas emot med öppna armar. De gladde sig säkerligen även åt framtida feta ekonomiska intäkter, med finansiären JP Morgan i ryggen. Dock måste de totalt ha glömt att göra den ack så viktiga marknadsundersökningen först. För det visade sig att fotbollsfansen fullständigt rasade mot idén att ha en årlig fotbollsturnering i en utvald grupp av på förhand utvalda lag, som skulle vara med i ligan oavsett resultat och prestationer. Demonstrationer organiserades.
Super League skulle ha konkurrerat med europeiska fotbollsförbundet Uefa och därmed även med internationella fotbollsförbundet Fifas tävlingar, men när nyheten kom ut så stod det efter bara några få dagar klart att superligan blev ett kortlivat superfiasko. I en intervju med engelska The Telegraph sa legendariske spelaren Thierry Henry, som tidigare spelat för Arsenal, så här:
”De har styrt klubben som ett företag och de visade sina kort. Kanske är det att de inte förstår de grundläggande värderingarna inom fotboll och kanske var pengarna en för stor frestelse. Oavsett så hade de väldigt fel.”
Henry gav fotbollssupportrarna en eloge för deras handlingskraft:
”Jag är stolt över det som supportrarna åstadkom. Inte bara Arsenals utan alla supportrar. Resultatet var en seger för fotbollen.”
Vi konstaterar att hela historien var ett monumentalt PR-misstag.
Källor:
https://www.svt.se/sport/fotboll/storklubbarna-lanserar-super-league-uefa-rasar-mot-beskedet
https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Super_League
Läs också: 4 PR-missar du inte får… missa
Sverige sjabblar bort världens största turnering inom e-sport på grund av ”stelbenta regler”
The International är världens största e-sportturnering. Prispotten ligger 2021 på över 340 miljoner kronor och turneringen skulle gått av stapeln i Sverige, på Avicii Arena i Stockholm med start 5 augusti. Men efter beskedet att E-sportförbundet SESF:s ansökan om medlemskap i Riksidrottsförbundet avslogs är det idag högst oklart om turneringen kan hållas i Sverige. SESF har arbetat för att få tävlingen godkänd som ett så kallat elitsportevent, för att på så sätt göra det möjligt för deltagare från utanför EU att få de särskilda inresevisum som coronarestriktionerna kräver, men även denna begäran har avslagits av inrikesminister Mikael Damberg. Nu letar arrangören, The Valve, efter alternativa platser att hålla årets turnering.
Enligt branschprofiler som Jonathan ”Loda” Berg kan beslutet betyda att Sverige inte bara förlorar värdskapet av framtida stora event utan också sin plats på tronen, som ett av världens ledande e-sportländer. Centerns Rickard Nordin, som är engagerad i e-sporten, skriver på Twitter: ”Nu förlorar Sverige världens största e-sportevenemang på grund av stelbenta regler.”
Från ett varumärkesperspektiv kan händelsen utan tvekan bedömas vara en rejäl PR-miss 2021.
Källor:
https://www.expressen.se/sport/e-sport/ar-som-en-kniv-i-ryggen-for-e-sport/, https://esportare.se/dota2/stockholm-kan-tappa-the-international/
https://twitter.com/rickardnordin/status/1407253433644728320/photo/1
Vill ni ha någon att bolla idéer inom PR och kommunikation med? Läs mer här.