23 april 2015

Sociala medier

Retro-Quiz

Idag backar vi bandet och gräver djupt i arkiven. Kommer ni ihåg Sveriges första och största sociala medium, och var ni ens födda när världens första hemsida såg dagens ljus? Lycka till! En gång i tiden var Lunarstorm Sveriges största...

21 april 2015

Kunder

Seniorvärldskonferensen 2015

Idag är vi på Sveriges viktigaste konferens om hur seniorer ska bo och leva. Du kan följa konferensens föreläsningar via Twitter på #seniorvärlden15 eller @seniorvarlden, direktsänt på www.seniorvarlden.com och se föreläsningarna i efterhand på Youtube: http://bit.ly/1PfZOc9 .

13 april 2015

Sociala medier

Avsiktliga blunders

Varumärken som gör misstag i sociala medier vilket i sin tur leder till viralitet är inget nytt. Många sådana misstag är av den allvarligare sorten där varumärket i fråga kritiseras häftigt och tvingas krypa till korset. Ett praktexempel hämtar vi...

8 april 2015

SEO

Högst upp på Google – Del 5

Nu när vi har kommit halvvägs i The beginners guide to SEO är det dags att titta närmare på Keyword research, sökordsanalys. Lektion 5: Sökordsanalys Sökord består av ett ord eller en fras som beskriver din produkt eller tjänst, eller...

31 mars 2015

Sociala medier

Så här styr Facebook din feed

Samtliga inlägg från dina vänner finns någonstans i din feed. Även om du inte ser dem. Facebook påverkar vad som placeras högt upp och vilket innehåll som begravs långt ner. Så om du scrollar väldigt, väldigt länge så får du...

25 mars 2015

SEO

Högst upp på Google – SEO del 4

I fjärde delen av The beginners guide to SEO börjar vi gå in på grundläggande tekniska aspekter av hur du designar och bygger en sajt som är lika tilltalande för dina besökare som för sökmotorerna. Lektion 4: Grundläggande sökmotorvänlig design...

19 mars 2015

Viralt

Viral-Quiz!

Dagens virala fenomen dör idag mycket snabbare för säg tio år sedan, som vi har skrivit om tidigare. Detta främst beroende på att det produceras så mycket mer innehåll med målet att bli viral. Nya virala fenomen är inte längre...

17 mars 2015

SEO

Högst upp på Google – SEO del 3

Då var det dags för tredje delen av The beginners guide to SEO, och det är hög tid att adressera en central fråga som många undrar över – varför behövs egentligen SEO? Lektion 3: Därför behövs SEO Trots att sökmotorer...

10 mars 2015

SEO

Högst upp på Google – SEO del 2

Förra gången tittade vi på hur sökmotorer egentligen fungerar. Nu är det dags att börja nysta i hur vi människor fungerar när vi använder sökmotorer, och hur den kunskapen kan användas i arbetet med SEO. Detta gör vi i andra delen av...

20 februari 2015

SEO

Högst upp på Google – SEO del 1

SEO. Tre bokstäver som alla företag med en digital närvaro måste känna till och jobba aktivt med. Syftet med Search Engine Optimization, sökmotoroptimering, är kort sagt att genom olika processer och verktyg påverka och förbättra en sajts synlighet och position...

18 februari 2015

Sociala medier, Viralt

Grattis YouTube!

Tidigare i veckan fyllde världens ledande videodelningstjänst YouTube 10 år. Med 800 miljoner unika besökare varje vecka är YouTube den tredje mest besökta sajten i världen, efter Google och Facebook. Av Youtubes tio mest sedda klipp genom tiderna är nio musikvideor....

13 februari 2015

Viralt

Grunda för en viral succé

När en viral kampanj inte följs upp eller utvecklas av engagerande och delningsbar kommunikation, så kan brinntiden och effekterna visa sig vara kortvariga. Detta skrev vi om förra veckan i inlägget Därför är virala kampanjer överskattade. Finns det däremot en...

11 februari 2015

Sociala medier

Lägre IQ med många bollar i luften

Att vi ständigt blir bombarderade av information i alla dess former ser många som en positiv utveckling. Informationssamhället är ett hyllande epitet snarare än ett varnande. En feed ska scrollas igenom samtidigt som ett mail inkommer och ett annat ska...

9 februari 2015

PR

Därför kämpar Taco Bell för ny emoji

Varför finns det emojis för hamburgare och pizza men ingen för tacos? Det frågar sig snabbmatskedjan Taco Bell, som har startat en kampanj för att ändra på just detta. Bakgrunden är att den ideella organisationen Unicode Consortium, som styr utvecklingen av...

5 februari 2015

Viralt

Därför är virala kampanjer överskattade

Många kallar det att vinna internets version av lotto – att få sitt innehåll och budskap spritt extremt snabbt och extremt brett, att bli viral. Idag avsätter var och varannan marknadsavdelning stora resurser på att identifiera och utveckla strategier för...