5 september 2014

Jag gillar, PR, Sociala medier

Papper äger

Två dagar gammal och filmen är redan en viral succé. Det är tacksamt att använda pastischer men det är otroligt svårt att balansera rätt med parodier. Långt ifrån alla lyckas så bra som just denna kampanjen från Ikea, lanserad mitt...

7 november 2013

Jag gillar, PR

Världens mest sedda säkerhetsfilm

Virala kampanjer är nog de mest eftertraktade av världens alla byråer och företag, framför allt konsumentföretag. Att göra en enskild insats som sedan sprids till 10000-tals eller miiljontals människor främst av egen kraft. Stor spridning brukar dessutom uppmärksammas av annan...

Atleter som inspirerar

Bra kommunikation når fram till exakt rätt mottagare. Fantastisk kommunikation gör mer än så. Den väcker känslor och kan antingen inspirera eller avskräcka betydligt fler personer än bara den tänkta mottagaren. Konstnärer, och främst fotografer, inspirerar mig att tänka i...

17 november 2011

Journalism, Media, PR

Ordet som en laddad pistol

Igår var jag inbjuden att delta i en paneldiskussion om Ordets makt på Hotell Rubinen i Göteborg. Det var ADA, Association for Design and Advertising, som arrangerade tillsammans med moderator för kvällen, Mattias Åkerberg (Please copy me).  En av de...

4 november 2011

PR, Sociala medier

God PR med god mat

Företag blir allt mer sofistikerade i sätten som de engagerar sig inom sociala medier. Dessutom har det växt fram en uppsjö av konsultföretag som hjälper företag att navigera rätt i sina kampanjer såsom tävlingar, budskapsspridning, varumärkesspridning eller bara enkla facebooksidor...

16 maj 2011

Media, PR, Sociala medier

Vårkukarna på Ica

En av de mest diskuterade varumärkena senaste veckan är ICA. Inte för deras framgångsrika reklam eller matpriser utan bilden på en reklamskylt som annonserar ”Vårkukar”. Den har såklart spridits som en löpeld i sociala medier och blivit en riktig snackis....

4 mars 2011

Jag gillar, PR

Gräsrotslobbying för Lex Lacke

En tidigare kollega till mig, Lars-Anders "Lacke" Karlberg,  driver en kampanj för att bilda opinion kring rätten att få arbeta längre än 65. Varför? Jo, regeringen vill redan höja pensionsåldern för de som vill jobba längre än till 67. Men...

3 mars 2011

Jag gillar, Media, PR

Me Inc – du är ditt eget varumärke

Att ta hand om sitt namn som ett varumärke är lika aktuellt som för 14 år sedan när den då banbrytande och coolaste tidningen Fast Company skrev artiklar på ämnet Me Inc. Fast Company blev en bibel för hela dotcom-eran...

25 februari 2011

PR, Sociala medier

Full bebis ger lavineffekt på youtube

Skulle du ha missat trailern ”Baby trashes bar in Las Palmas” så ta en minut och kolla. Filmen som den gör reklam för heter Las Palmas  och visades på Göteborgs filmfestival i februari 2011. Trailern har blivit orsakat en lavin...

24 februari 2011

Media

Jackpot i dubbla budskap

Ibland är en rubrik korrekt men resultatet kan bli både mångtydigt, otydligt och dråpligt. Jag vet inte om webbredaktören på Ny Teknik medvetet satte rubriken med de värdeladdade orden Thailand, Sex och Gripen för att få läsare att haja till,...

16 februari 2011

PR

Ett hjul utan spinn

Effekten av att från början inte grundlägga identitet och kommunikation är i princip alltid negativ. Göteborgshjulet blev aldrig en symbol för Göteborg eller för göteborgarna även om tanken var att det skulle bli en turistmagnet. Nu flyttar hjulet förmodligen till Liseberg...

8 februari 2011

Kunder, PR

Nystartade resetjänsten Destly siktar högt

Destly föddes i Jönköping. När de fyra vännerna Louise Brudö, David Brudö, Anders Wiredal och Chrille Peterson träffades på ett fik i staden så handlade diskussionen om resor. Att de alla gillar att upptäcka nya kulturer, länder och sevärdheter. -...

8 februari 2011

Media, PR, Sociala medier

Twitter – en smal jätte

Allför många har alltför enkelt omskrivit Twitter som ett enastående och fantastiskt social media med nästan övermedialt genomslag. Inte så konstigt med tanke på att effekten av inlägg på Twitter påverkat både den politiska och mediala debatten. Följden har även...