5 februari 2015

Viralt

Därför är virala kampanjer överskattade

Många kallar det att vinna internets version av lotto – att få sitt innehåll och budskap spritt extremt snabbt och extremt brett, att bli viral. Idag avsätter var och varannan marknadsavdelning stora resurser på att identifiera och utveckla strategier för...

2 februari 2015

Media

En halv minuts reklam för 4 miljoner dollar – vilka lyckades bäst?

I natt gick USA:s största tv-händelse Super Bowl av stapeln. Förutom själva matchen är reklamfilmerna ett stort och återkommande samtalsämne – hur många miljoner kostar egentligen 30 sekunders reklamtid i år, och vilket företag lyckades bäst respektive sämst med sin reklam?...

21 januari 2015

Sociala medier, Viralt

Skämtet som blev en viral succé

Det kan tyckas omöjligt att förutspå vad som kommer bli ett viralt fenomen, och nästan lika svårt att svara på frågan om hur virala fenomen skapas – plötsligt är det bara där och alla har sett det. Så hur kan...

16 januari 2015

Sociala medier

Facebook at Work

Nu har arbetsgivare inte längre någon anledning att förbjuda anställda att använda Facebook under arbetstid. Facebook erbjuder med sin nya plattform företag att sätta upp ett internt socialt medium som ser ut och fungerar precis som Facebook. Anställda ska också...

23 september 2014

Jag gillar, PR, Sociala medier

Årets viktigaste film

Kanske en av årets viktigaste, och bästa, tal. På bara 12 minuter ger Emma Watson oss nyckeln till ett bättre och mer jämställt samhälle. Viktiga budskap får tyvärr oftast inte lika stor spridning som pranks, sex eller andra underhållande filmklipp....

5 september 2014

Jag gillar, PR, Sociala medier

Papper äger

Två dagar gammal och filmen är redan en viral succé. Det är tacksamt att använda pastischer men det är otroligt svårt att balansera rätt med parodier. Långt ifrån alla lyckas så bra som just denna kampanjen från Ikea, lanserad mitt...

7 november 2013

Jag gillar, PR

Världens mest sedda säkerhetsfilm

Virala kampanjer är nog de mest eftertraktade av världens alla byråer och företag, framför allt konsumentföretag. Att göra en enskild insats som sedan sprids till 10000-tals eller miiljontals människor främst av egen kraft. Stor spridning brukar dessutom uppmärksammas av annan...

Atleter som inspirerar

Bra kommunikation når fram till exakt rätt mottagare. Fantastisk kommunikation gör mer än så. Den väcker känslor och kan antingen inspirera eller avskräcka betydligt fler personer än bara den tänkta mottagaren. Konstnärer, och främst fotografer, inspirerar mig att tänka i...

17 november 2011

Journalism, Media, PR

Ordet som en laddad pistol

Igår var jag inbjuden att delta i en paneldiskussion om Ordets makt på Hotell Rubinen i Göteborg. Det var ADA, Association for Design and Advertising, som arrangerade tillsammans med moderator för kvällen, Mattias Åkerberg (Please copy me).  En av de...

4 november 2011

PR, Sociala medier

God PR med god mat

Företag blir allt mer sofistikerade i sätten som de engagerar sig inom sociala medier. Dessutom har det växt fram en uppsjö av konsultföretag som hjälper företag att navigera rätt i sina kampanjer såsom tävlingar, budskapsspridning, varumärkesspridning eller bara enkla facebooksidor...

16 maj 2011

Media, PR, Sociala medier

Vårkukarna på Ica

En av de mest diskuterade varumärkena senaste veckan är ICA. Inte för deras framgångsrika reklam eller matpriser utan bilden på en reklamskylt som annonserar ”Vårkukar”. Den har såklart spridits som en löpeld i sociala medier och blivit en riktig snackis....

4 mars 2011

Jag gillar, PR

Gräsrotslobbying för Lex Lacke

En tidigare kollega till mig, Lars-Anders "Lacke" Karlberg,  driver en kampanj för att bilda opinion kring rätten att få arbeta längre än 65. Varför? Jo, regeringen vill redan höja pensionsåldern för de som vill jobba längre än till 67. Men...

3 mars 2011

Jag gillar, Media, PR

Me Inc – du är ditt eget varumärke

Att ta hand om sitt namn som ett varumärke är lika aktuellt som för 14 år sedan när den då banbrytande och coolaste tidningen Fast Company skrev artiklar på ämnet Me Inc. Fast Company blev en bibel för hela dotcom-eran...

25 februari 2011

PR, Sociala medier

Full bebis ger lavineffekt på youtube

Skulle du ha missat trailern ”Baby trashes bar in Las Palmas” så ta en minut och kolla. Filmen som den gör reklam för heter Las Palmas  och visades på Göteborgs filmfestival i februari 2011. Trailern har blivit orsakat en lavin...